slijmbeursontsteking schouder

Fysiotherapie bij slijmbeursklachten in de schouder

Een heftige pijn in de schouder die samengaat met een zwelling en stijfheid: klachten die vaak voorkomen bij een slijmbeursontsteking. Jaarlijks kampen 100 tot 160 op de 1000 mensen met schouderklachten, waarvan er in 60 tot 70% van de gevallen sprake is van een slijmbeursontsteking. Heb jij ook last van schouderklachten en vraag jij je af of dit te maken heeft met een slijmbeursontsteking? Op deze pagina zullen de oorzaken, symptomen en behandelmogelijkheden van een slijmbeursontsteking in de schouder worden toegelicht!

Wat is een slijmbeursontsteking precies?

Een gewricht vormt de verbinding tussen twee of meer botten en maakt zo bewegingen mogelijk. Hierbij kan je voorstellen dat het gewricht bescherming nodig heeft om beschadiging van de botuiteinden te voorkomen. Slijmbeurzen vormen hiervoor de oplossing. Een slijmbeurs is een soort kussentje gevuld met vocht, dat zich op of tussen de botdelen bevindt. Raakt deze slijmbeurs beschadigd? Dan kan deze gaan ontsteken. We spreken dan van een slijmbeursontsteking.

wat is een slijmbeursontsteking

Wat zijn de oorzaken van een slijmbeursontsteking?

Een slijmbeursontsteking kan acuut, chronisch of septisch zijn. We spreken van een acute slijmbeursontsteking wanneer deze is veroorzaakt door een val of ongeluk. In het geval van een chronische slijmbeursontsteking is de slijmbeurs langdurig overbelast geweest. Denk hierbij aan langdurige werkzaamheden boven het hoofd, bijvoorbeeld het behangen of witten van een plafond. Wanneer er sprake is van een bacteriële infectie, spreken we van een septische slijmbeursontsteking.

Leeftijd kan een rol spelen bij het oplopen van een slijmbeursontsteking. Met het ouder worden raken pezen en spieren namelijk wat kwetsbaarder en ruwer. Dit kan tot meer irritaties lijden, wat de slijmbeurzen kan overbelasten. Hiernaast lopen fanatieke sporters een groter risico op een slijmbeursontsteking, aangezien zij meer wrijving in hun gewrichten hebben te verduren.

symptomen slijmbeursontsteking

Wat zijn de symptomen van een slijmbeursontsteking?

De pijn in je schouder kan uitstralen naar je nek en armen en zelfs tot in de vingers. Het kan als dof tot vlammend worden ervaren. Mogelijk neemt de pijn ’s nachts toe. Hiernaast kan de huid rondom je schouder rood en warm worden en kan de schouder stijf worden. Hierdoor zullen dagelijkse activiteiten zoals het poetsen van je tanden, het kammen van je haren of omkleden moeilijker uitgevoerd kunnen worden. Ten slotte kun je last krijgen van rillingen, misselijkheid en koorts.

Fysiotherapie bij slijmbeursklachten in de schouder

Het herstel van slijmbeursklachten kan enkele weken tot maanden duren*. Een slijmbeursontsteking kan genezen door rust te nemen. Het nemen van volledige rust is echter niet aan te raden. In dat geval zullen je spieren namelijk verder verstijven, wat het probleem niet oplost. Een fysiotherapeut is de aangewezen persoon om je te begeleiden in je herstel. Samen zullen we kijken hoe we jouw dagelijkse activiteiten aan kunnen passen, zonder dat je drastisch beperkt zult worden in je leven. Op deze manier pakken we de pijn en zwelling aan.

Aan de hand van passieve en actieve rekbewegingen kan de fysiotherapeut de mobiliteit en flexibiliteit in je schouder verbeteren. Een slijmbeursontsteking kan samengaan met zwakke schouderspieren, die de belasting op je schouder niet op kunnen vangen. Hierdoor komt er meer druk op je slijmbeurzen te staan. Daarom zal de fysiotherapeut ook spierversterkende oefeningen introduceren. Ten slotte zullen we gaan werken aan je spieruithoudingsvermogen, aangezien deze sterk verminderd kan zijn door rust die je mogelijk hebt genomen.

Onze fysiotherapeuten bij De Praktijk helpen je van je slijmbeursklachten in de schouder af

Vermoed je dat je kampt met een slijmbeursontsteking? Onze fysiotherapeuten bij De Praktijk helpen je graag van je klachten af! Samen gaan we aan de slag met je schouder om meer ruimte te creëren voor de slijmbeurzen. Op deze manier wordt de belasting op je slijmbeurzen weggenomen en krijgen ze de kans om te herstellen.* Hiernaast is de preventie van terugkerende klachten voor ons van groot belang!

Heb je nog vragen of wil je starten met je behandeling? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!